Visie


Lees meer over de vier belangrijkste uitgangspunten van onze visie.
Het centrale thema in de visie van de HOS is vernieuwing: we leiden docenten op die pedagogisch en didactisch vernieuwen. De vier uitgangspunten van de visie van de HOS zijn:

Leren lesgeven in een vernieuwende omgeving (21st century skills).

De Haagse samenleving en arbeidsmarkt verandert en vraagt andere vaardigheden van onze leerlingen; namelijk 21st century skills. Dit vraagt vernieuwing van ons onderwijs en daarmee ook andere pedagogisch didactische competenties van (aankomend) docenten. Het vraagt bijvoorbeeld om een meer onderzoekende houding en meer activerende didactiek (leren door te doen), waarbij de docent meer de rol van coach vervult. Ook op het gebied van ‘digitale geletterdheid’ is vernieuwing in het onderwijs hard nodig. Studenten kunnen hierbij een belangrijke rol vervullen. De HOS biedt studenten mogelijkheden om hun competenties voor pedagogische en didactische vernieuwing te ontwikkelen en een bijdrage te leveren aan onderwijsontwikkeling door middel van observeren, proberen en innoveren.

Studenten maken kennis met diverse contexten door ieder jaar op een andere HOS-school stage te laten lopen. Op al onze scholen en instituten krijgen studenten ruimte om vernieuwingen uit te proberen en daarmee bij te dragen aan onderwijsontwikkeling.

Professionele leergemeenschap als bron voor onderwijsvernieuwing en persoonlijke ontwikkeling van studenten, starters en docenten.

Leren en vernieuwen doen we niet alleen, maar van en met elkaar. Studenten vormen een belangrijke aanjager van vernieuwing op pedagogisch en didactisch gebied. Studenten, starters en docenten vormen binnen de HOS een professionele leergemeenschap rondom pedagogische en didactische thema’s, die als bron voor vernieuwing en persoonlijke ontwikkeling dienen.

Kweekvijver voor talent.

De HOS vormt een kweekvijver voor onderwijstalent voor Den Haag. In de HOS halen we nieuw talent binnen, we leiden talent op en behouden dit talent voor het Haagse onderwijs. We zien het als onze taak om start- en stadsbekwame leraren op te leiden die op pedagogisch en didactisch gebied vernieuwen en hen zo goed mogelijk voor te bereiden op het werken in de Haagse context. Als HOS hechten we veel waarde aan goede, persoonlijke begeleiding aan studenten. Om dit te kunnen realiseren, investeren we in de professionalisering van de begeleiders en opleiders. Ook investeren we in goede begeleiding van startende leraren om uitval te voorkomen.

Samen verantwoordelijk.

Lerarenopleidingen en scholen werken binnen de HOS nauw samen, zoveel mogelijk in gelijkwaardigheid. Er vindt structurele uitwisseling en samenwerking tussen scholen en lerarenopleidingen plaats op het gebied van vernieuwing. Het praktijk- en het instituutsdeel van de opleiding sluiten naadloos op elkaar aan. We verbinden theorie en praktijk door nauwe samenwerking tussen de schoolopleider en de instituutsopleider (tandem) in de begeleiding en opleiding van onze studenten.

Programmaboekje HOS 2023-2024

Download

HOS Online praktijkdag 2 en innomo: 25 november 2020

Op woensdag 25 november 2020 is de tweede HOS praktijkdag en innomo van dit schooljaar. In verband met de RIVM richtlijnen vindt deze praktijkdag / innomo online plaats. Deze praktijkdag is voor alle studenten binnen de HOS: hbo en wo. 

HOS Praktijkdagen

Dit schooljaar biedt de HOS in totaal vier praktijkdagen (1 per onderwijsperiode). In de praktijkdagen maak je als student zelf een keuze uit de werkbijeenkomsten die je op dat moment wil volgen, passend bij jouw leervragen en -doelen. Het is aan te raden om de keuze voor de werkbijeenkomsten in overleg met jouw schoolopleider te maken: welke bijeenkomsten passen het beste bij jouw leertraject op dit moment? Let op: verschillende onderdelen van het HOS opleidingsprogramma bestaan uit meerdere bijeenkomsten. Het is belangrijk om deze bijeenkomsten zoveel mogelijk in combinatie te volgen: bijvoorbeeld tijdens praktijkdag 1 (30 september 2020) volg je basis ict in de klas 1, praktijkdag 2 (25 november 2020) volg je dan basis ict in de klas 2.

Meer informatie over de inhoud van de diverse bijeenkomsten is te vinden in het HOS programmaboekje 2020-2021.

Innomo op 25 november

De zogenaamde innomo bijeenkomsten (innovatieve modules) vormen een belangrijke impuls voor vernieuwing binnen de HOS. Innomo’s zijn innovatieve modules als centrale pijlers in onze opleidings- en professionaliseringsactiviteiten. Op 25 november verzorgt Hans Kaldenbach een online lezing over straatcultuur. Daarna gaan we met elkaar over dit onderwerp in gesprek in online groepsgesprekken (onder leiding van je schoolcoördinator).

9.00 - 10.00u Innomo met Hans Kaldenbach (livestream)

10.00 - 10.30u  Online groepsgesprekken met studenten van je eigen stageschool, onder leiding van je schoolcoördinator                                            

Werkbijeenkomsten op 25 november

Je kunt op 25 november in twee rondes een werkbijeenkomst volgen. De eerste ronde is van 10.30 - 12.00u; de tweede ronde is van 13.00 - 14.30u.

Werkbijeenkomsten ronde 1 10.30 - 12.00u:

  • Basis op orde 2 (Tim Rombouts en Teun Arts)
  • Ict: de leerling in beeld 2 (Tim Paardekoper en David Baarspul)
  • Passend onderwijs 2: gymnasium (Linda van de Beek)
  • Praktijkonderzoek: vragenuur (Emiel van der Hart en Arjen Dondorp)
  • Hybride lesgeven en activerende didactiek (Sam Baarspul)

Werkbijeenkomsten ronde 2 13.00 - 14.30u:

  • Basis op orde 3: het vmbo (Tim Rombouts en Teun Arts)
  • Basis ict in de klas 2 (Tim Paardekoper en David Baarspul)
  • De leerling in beeld: activerende werkvormen 2 (Emiel van der Hart en Arjen Dondorp)
  • Hybride lesgeven en activerende didactiek (Sam Baarspul)

Meer informatie over de meeste werkbijeenkomsten vind je in het HOS programmaboekje. De werkbijeenkomsten ‘hybride lesgeven en activerende didactiek’ en ‘praktijkonderzoek: vragenuur’ zijn extra toegevoegd aan het programma.

Vragen aan je instituutsopleider

Tijdens de pauze, tussen 12.00 en 13.00u, kun je desgewenst terecht bij je instituutsopleider voor het stellen van vragen.

Intervisie

Intervisie vindt op een ander moment plaats op de eigen stageschool onder leiding van je schoolopleider. Stem hierover af met je schoolopleider.