Leren lesgeven in een vernieuwende omgeving

Meer over de HOS

De Haagse Opleidings-school (HOS)

Binnen de Haagse Opleidingsschool (HOS) werken negen Haagse scholen en drie lerarenopleidingen nauw samen om studenten op te leiden tot start- en stadsbekwame docenten in het voortgezet onderwijs. Binnen de HOS worden studenten voor een belangrijk deel op de werkplek opgeleid. Pedagogisch didactisch vernieuwen staat centraal in de (opleidings-)activiteiten van de HOS. Studenten observeren, proberen vernieuwingen in de praktijk uit, evalueren en passen waar nodig aan en werken hierbij nauw samen met hun werkplekbegeleider. We staan open voor de inbreng en ideeën van studenten. De HOS biedt ruimte voor proberen en experimenteren.

Actueel

HOS innomo op 30 november: onderwijs van de toekomst

Innomo op woensdag 30 november 2022 (15.00u-17.00u)

Op 30 november vindt de eerste HOS innomo bijeenkomst van dit schooljaar plaats. De locatie is: Heldring Business School (Morsestraat 1, 2517 RZ, Den Haag). Voor studenten vindt de innomo aansluitend op de tweede HOS praktijkdag plaats. Voor andere genodigden start de inloop om 14.40u. De innomo begint om 15.00u en bestaat uit een plenair deel en ronde tafelgesprekken. We sluiten met elkaar af om 17.00u.

Wat is een ‘innomo’?

De zogenaamde innomo bijeenkomsten (innovatieve modules) vormen een belangrijke impuls voor vernieuwing binnen de HOS. Innomo’s zijn innovatieve modules als centrale pijlers in onze opleidings- en professionaliseringsactiviteiten. Er vinden jaarlijks diverse HOS innomobijeenkomsten plaats voor alle betrokkenen binnen de HOS: studenten, docenten, opleiders, begeleiders en leidinggevenden.

Thema: onderwijs van de toekomst

De innomo gaat in op het onderwijs van de toekomst. We gaan in gesprek over Kunskapsskolan, in Nederland een vrij nieuw onderwijsconcept met de focus op gepersonaliseerd leren. Op Kunskapsskolan scholen volgen leerlingen een persoonlijke leerroute. Leerlingen worden intensief begeleid, uitgedaagd en gestimuleerd om het beste uit zichzelf te halen. Ook gaan we tijdens de innomo in op de ervaringen van HOS scholen met het 80-minutenrooster.

Aanmelden

Je kunt je (graag voor 23 november) aanmelden voor de innomo bijeenkomst via je school- of instituutscoördinator.