Team

Kennismaken met ons team? Hieronder stellen onze school- en instituutscoördinatoren zich graag aan je voor!

Teun Arts

Schoolcoördinator/schoolopleider Segbroek College

art@segbroek.nl

1. Waarom werk je graag in het onderwijs?

Het onderwijs is een heel veelzijdige sector. En het is waar wat men zegt; onderwijs is ook écht iedere dag anders. Het begeleiden van jonge mensen op weg naar volwassenheid geeft mij voldoening en ben toch altijd weer blij verrast als leerlingen, jaren later tijdens een reünie o.i.d. tegen je zeggen dat je voor hem of haar op dat moment echt het verschil hebt gemaakt.

2. Wat vind je leuk aan de HOS?

Stilstand is achteruitgang. Voor het onderwijs geldt dat in het bijzonder. Met een wereld om je heen die in een razendsnel tempo verandert, kun je niet anders dan innoveren. Kun je niet anders dan om je heen kijken en bedenken hoe je het de les erna nog beter kunt doen. Hoe je nog beter kunt aansluiten bij de individuele leerling. Het innovatieve aspect van de HOS sluit naadloos aan op deze gedachte.

3. Waarom ben je schoolopleider?

Een paar jaar geleden werkte ik nog als lerarenopleider op een hogeschool. Dat heb ik met erg veel plezier gedaan, maar ik miste de dynamiek van een middelbare school toch ook wel een beetje. Als schoolopleider opereer ik op het snijvlak van beide werelden. Mooier kan het haast niet!

4. Wat is voor jou de meerwaarde van het samen opleiden?

Een opleiding tot tweedegraadsdocent duurt vier jaar. In die vier jaar krijgt de student een gedegen theoretische basis. De kunst is om de brug te slaan naar de praktijk: hoe kun je die theorie daadwerkelijk toepassen als je ‘in de klei staat’. Dan is het van cruciaal belang dat deze twee elementen – theorie en praktijk – op een bepaald moment samenkomen. Het kan dan niet anders dat hogescholen en het werkveld gezamenlijk optrekken.

5. Wat kan ik als student van jou verwachten?

Als schoolcoördinator en schoolopleider ben ik het bruggenhoofd tussen de werkplekbegeleider en de instituutsopleider. Het is aan mij om ervoor te waken dat de stage goed verloopt, dat de relatie met de werkplekbegeleider prettig is en dat de kaders vanuit de school helder zijn. Een duidelijke structuur en weten waar je aan toe bent, is een randvoorwaarde voor het welslagen van de stage. Je kunt bij mij terecht voor verheldering als de kaders onverhoopt toch niet helemaal duidelijk zijn. En niet in de laatste plaats: je ziet me ook van tijd tot tijd in de les!

Ikram el Ayadi

Schoolcoördinator/schoolopleider Heldring/Diamant/Corbulo College

i.eayadi@heldringcollege.nl 

1. Waarom werk je graag in het onderwijs?

Het overbrengen van kennis en vaardigheden spreekt mij enorm aan. Bovendien sta je mede aan de toekomst van je leerlingen. Je kunt leerlingen in hun kracht zetten na een moeilijke periode, zodat ze weer met plezier naar school gaan en kunnen gaan groeien.

2. Wat vind je leuk aan de HOS?

Het begeleiden van studenten, het contact met de instituutsopleider en het netwerk van opleidingsscholen binnen de Haagse regio. Het is ontzettend leuk om studenten enthousiast te maken voor het leraarschap.

3. Waarom ben je schoolopleider?

Ik ben zelf 13 jaar geleden begonnen als studente op het Heldring College. Ergens voel ik mij nog steeds verbonden met de student en startende docent. Het is mooi om te zien hoe studenten ontzettend kunnen groeien aan de start van hun loopbaan. Ik wil daar graag mijn bijdrage aan kunnen leveren.

4. Wat is voor jou de meerwaarde van het samen opleiden?

Het kennismaken met de verschillende facetten van het voortgezet onderwijs, de inspirerende workshops en bijeenkomsten ( innomo’s) en de ruimte om jezelf te kunnen ontplooien op het gebied van 21 eeuwse vaardigheden.

5. Wat kan ik als student van jou verwachten?

Begeleiding op maat, maar natuurlijk ook een warm welkom en een luisterend oor.

Ismael Bella

Schoolcoördinator/schoolopleider Roemer Visscher College

i.bella@sgzuidwest.nl

1. Waarom werk je graag in het onderwijs?

Ik mag mezelf gelukkig prijzen met een baan in het onderwijs: een dynamische (acht)baan vol uitdaging en voldoening. Eigenlijk zou ik het niet eens als baan willen omschrijven, maar meer een goed betaalde vrijwilligersfunctie. Je krijgt namelijk de nobele taak om de nieuwe generatie klaar te stomen voor de samenleving. Een gangbare kreet die je weleens in onderwijsland hoort, is 'als ik rijk had willen worden, was ik niet het onderwijs in gegaan'. Ik zou daar het volgende gewaagde zin aan willen toevoegen: 'maar wil je gelukkig worden dan zit je in het onderwijs goed!' Uiteraard gaat die taak gepaard met vallen en opstaan en dien je een lange adem te hebben om je doel te bereiken, maar als je er eenmaal bent dan ben je alle struggles vergeten. Dat is waarschijnlijk waarom ik het onderwijs zo positief omschrijf. Ik heb namelijk onlangs nog diploma's mogen uitreiken aan mijn examenklassen en dat gaf mij enorm veel voldoening. Misschien had de omschrijving er anders uitgezien als ik deze in het midden van het schooljaar had opgesteld. Maar goed, dat maakt dus het onderwijs een dynamische achtbaan!

2. Wat vind je leuk aan de HOS?

Het team van professionals, uit alle gelederen van verschillende instituten, waar ik aan mag deelnemen is een mengelmoes van verschillende gepassioneerde vakmalloten die elkaar goed aanvullen en inspireren om van de HOS een succes te maken. We willen zelfs meer dan dat, we willen uniek zijn en zelfs de beste.

3. Waarom ben je schoolopleider?

De mogelijkheid om het curriculum mede vorm te geven, spreekt mij enorm aan. Wij, de schoolopleiders, hebben namelijk jarenlange ervaring in het VO en weten daarom goed welke competenties en kennis nodig zijn om een geslaagde docent te worden in de huidige grootstedelijke context. Daarnaast ben je bezig met het klaarstomen van je studenten tot volwaardige collega's in het onderwijs. Hetgeen mij ook op dit vlak voldoening geeft.

4. Wat is voor jou de meerwaarde van het samen opleiden?

Het samen opleiden zorgt voor een harmonieuze kruisbestuiving in kennis en kunde tussen de bestaande en nieuwe generatie docenten. Iedere generatie heeft zo haar eigen kwaliteiten en kan zodoende 'iets' brengen in het samenspel en vervolgens 'iets' halen, om er beide vaardiger uit te komen.

5. Wat kan ik als student van jou verwachten?

Als student kun je van mij verwachten dat ik op allerlei vlakken overzicht zal houden: je installatie, je begeleiding, je voortgang, maar ook je aanwezigheid, je inzet en betrokkenheid. Vervolgens zal ik je hier ook over bevragen en indien nodig aanspreken. Aan de andere kant, mag je je volledig vrij voelen om mij als schoolopleider of de werkplekbegeleider aan te spreken als wij ergens in te kort schieten. Ik zie graag dat we elkaar scherp houden omwille van je eigen ontwikkeling. 

Laurens Goossens

Schoolcoördinator/schoolopleider Gymnasium Sorghvliet

go@gymnasium-sorghvliet.nl

1.     Waarom werk je graag in het onderwijs?

Onderwijs staat voor toekomst, daarnaast werk je in ons vak met mensen. Een hele leuke combinatie.

Om leerlingen een succeservaring te laten ervaren is een van de mooiste zaken van ons vak.

2.     Wat vind je leuk aan de HOS?

Wat ik leuk aan de HOS vind is dat innovatie een van de zaken is die centraal staan, zeker in het onderwijs van tegenwoordig is dit heel interessant.

3.     Waarom ben je schoolopleider?

Met studenten werken en als coach fungeren is een combinatie wat ik erg leuk vind. Studenten die een docentenopleiding volgen hebben een fantastische drive voor het lesgeven. Om samen met hun aan hun ontwikkeling te werken is mooi. 

4.     Wat is voor jou de meerwaarde van het samen opleiden?

Bij de HOS krijgen studenten de mogelijkheid om op meerdere scholen stage te lopen en te proeven van verschillende onderwijssystemen. Hierdoor worden zij complete docenten die weten wat ze willen en kunnen handelen in verschillende situaties.

5.     Wat kan ik als student van jou verwachten?

Een geïnteresseerde en strakke begeleiding van jou als student en je traject. Ik vind het belangrijk dat je met een goed gevoel door de school loopt. Alle randzaken worden goed geregeld zodat de student zich optimaal op het lesgeven kan concentreren.

Daniëlle Dupon

Schoolcoördinator/schoolopleider ’s-Gravendreef College

dup@sgdc.nl

1.     Waarom werk je graag in het onderwijs?

Vanuit mijn jeugd ben ik altijd heel gek op sport geweest en vond ik de gymlessen heerlijk.

Ook vind ik het leuk om kinderen iets te leren. Ben na de middelbare school naar de HALO gegaan om zo van mijn hobby mijn beroep te maken. Ik vind het leuk om leerlingen met meerdere sporten in contact te brengen zodat ze een leven lang met plezier blijven sporten en een juiste keuze daar in kunnen maken!

2.     Wat vind je leuk aan de HOS?

Wat het werken met de HOS leuk maakt is de samenwerking met de studenten, de diverse middelbare scholen en hun coördinatoren en de samenwerking met de opleidingsinstituten.

Met elkaar hebben we een gezamenlijk doel waar we aan werken, namelijk het afleveren van een goed opgeleide docent die gedreven is in zijn vakgebied en het leuk vindt om met pubers om te gaan.

3.     Waarom ben je schoolopleider?

Na een aantal jaren in het onderwijs gewerkt te hebben merkte ik dat collega's vaak bij mij te rade gingen om over het onderwijs te praten. Die gesprekken liepen uiteen van differentiëren tot verschillende werkvormen en de aanpak van diverse verschillende klassen. Ik merkte dat ik dit erg leuk vond en ben toen de opleiding tot coach gaan volgen en zo begeleid ik nu collega's en studenten op allerlei gebieden!

4.     Wat is voor jou de meerwaarde van het samen opleiden?

De meerwaarde van samen opleiden zit hem voornamelijk in het feit dat alles in de praktijk plaatsvindt. Ook werk je met goed opgeleide werkplekbegeleiders en kom je doordat er verschillende onderwijsinstellingen bij de HOS zijn met een grote diversiteit binnen het onderwijs in aanraking.

5.     Wat kan ik als student van jou verwachten?

Allereerst hoop ik met mijn enthousiasme voor het vak van docent jou ook te enthousiasmeren en uit te dagen om zo veel mogelijk uit je stage te halen.

Ik zal als vraagbaak optreden en zal de spil zijn tussen de diverse partijen binnen de HOS om jou zo geruisloos mogelijk door je opleiding te loodsen.

Margreet van Amerom

Schoolcoördinator/schoolopleider Pieter Groen

ame@andreascollege.nl

1. Waarom werk je graag in het onderwijs?

Docent worden in het leukste vak dat er is (l.o.) was van jongs af aan mijn doel. Het werken met jonge mensen en hen begeleiden in hun groei naar volwassenheid voelt voor mij heel zinvol.

2. Wat vind je leuk aan de HOS?

Het leuke aan de HOS is dat je niet meer als een éénpitter bezig bent. Met elkaar samen werken maakt je sterker. Voor de student is het een zeer leerzame periode waarin hij kennismaakt met de diverse onderwijssoorten en een diversiteit aan leerlingen.

De samenwerking met en de ervaringen van de andere scholen gaan mij als nieuwe schoolopleider   hopelijk veel structuur en kennis van de materie opleveren.

3. Waarom ben je schoolopleider?

Ik vind het belangrijk dat stagiaires al hun vaardigheden voor het lesgeven in een veilige, goed georganiseerde schoolorganisatie kunnen uitproberen, oefenen en hun enthousiasme voor onderwijs blijven behouden. Die setting die daarvoor nodig is wil ik graag voor hen en de school organiseren.

4. Wat is voor jou de meerwaarde van het samen opleiden?

Door de nauwe samenwerking zorgen we er met elkaar voor dat onze toekomstige collega startklaar is. Belangrijk is ook dat de samenwerking kan resulteren in innovatie initiatieven, mede aangedragen door de studenten vanuit de opleidingen.

5. Wat kan ik als student van jou verwachten?

Een leerzame en uitdagende stageperiode in een veilige, goed georganiseerde school.

Monique Schneider

Schoolopleider Diamant College

Leonie Drabbe

Voorzitter stuurgroep HOS/directeur ’s-Gravendreef College

Sjaak Nuijt

Instituutscoördinator Hogeschool Rotterdam

1.     Waarom werk je graag in het onderwijs?

Het is dankbaar werk om jonge mensen op te leiden en startklaar te maken voor de samenleving. Je werkt met jonge mensen, die elke dag anders kunnen reageren; daarom is het een mooi beroep.

2.     Wat vind je leuk aan de HOS?

De HOS biedt een mooi palet aan scholen waardoor je als student je heel breed op het onderwijs kunt oriënteren. Daarnaast is er een grote drive om vooral op zoek te gaan naar vernieuwende onderwijsvormen. Je mag er echt iets uit proberen om van te leren.

3.    Waarom ben je instituutsopleider?

Het is leuk om studenten te zien groeien voor de klas.

4.     Wat is voor jou de meerwaarde van het samen opleiden?

Een student ervaart dat praktijk en Instituut één geheel is zodat een praktijkschok voorkomen wordt.

5.     Wat kan ik als student van jou verwachten?

Ondersteuning, eerlijke feedback en werken vanuit wederzijds afspraak = afspraak.

Diana Machielse

Instituutscoördinator en -opleider ICLON

1. Waarom werk je graag in het onderwijs?

In het onderwijs kan ik op een respectvolle manier jongeren en jongvolwassenen begeleiden in hun ontwikkeling. Ik vind dat een boeiend proces en ben dankbaar dat ik daar onderdeel van mag zijn.

2. Wat vind je leuk aan de HOS?

Wat ik tot nu toe van de HOS heb gezien en ervaren is dat het een dynamische groep is waar de positieve energie en de drive om te innoveren en verbeteren van af spat!

3. Waarom ben je instituutsopleider?

Mijn onderwijs carrière ben ik begonnen als student coach studievaardigheden op de Universiteit, daarna heb ik lesgegeven in het basisonderwijs, in het voortgezet onderwijs, ik ben mentor (geweest) zowel van leerlingen als studenten van de lerarenopleiding, ben begeleider op school geweest van zittende – en startende collega’s en al deze kennis en vaardigheden kan ik nu inzetten als instituutsopleider, het voelt als een logische stap!

4. Wat is voor jou de meerwaarde van het samen opleiden?

Samen staan we sterk, de schoolopleider ziet de student frequent in de school en les en stuurt en begeleidt, de instituutsopleider heeft het overzicht van de vakken die gevolgd worden, de deadlines die moeten worden gehaald, die helpt met het koppelen van theorie en praktijk waardoor de student kan verdiepen en dus ook weer groeien. Juist door samen op te leiden maakt het de opleiding zeer krachtig!

5. Wat kan ik als student van jou verwachten?

Ik ben de mentor, ik luister, sta ernaast, stuur bij, begeleid het proces, zorg dat als ze struikelen dat ik ze weer help op te staan en door te gaan, ik hoop ze mijn enthousiasme over het onderwijs over te kunnen brengen.

Ruud van Uffelen

Instituutscoördinator TU Delft/SEC

1. Waarom werk je graag in het onderwijs?

Ik werk in het onderwijs omdat ik het in mijn meer dan 30 jarige ervaring steeds belangrijker ben gaan vinden kennis en ervaringen met elkaar te delen. Ik heb jarenlang als onderwijs- en leerplankundige in het beroepsonderwijs gewerkt. Heb daar veel geleerd, me vaak verwonderd maar altijd contact gehad met leerlingen/studenten. Mensen waar ik ook heel veel van geleerd heb!

2. Wat vind je leuk aan de HOS?

De toenemende mate waarin scholen en instituten samenwerken aan de professionalisering van a.s. docenten; met name die wederkerigheid. Een leven lang leren (als je jezelf er voor openstelt).

3. Waarom ben je instituutsopleider?

Ik ben als onderwijskundige actief en zit organisatorisch vlak achter de instituutsopleiders van de TU Delft/SEC. Heb wel veel contact met hen waardoor ik mijn onderwijsprogramma afstem op het programma van de instituutsopleider. Hoor van hen wat er gaande is in de stagescholen. En in allerlei werk- en stuurgroepen leer je ook het AVO-onderwijs beter kennen.

4. Wat is voor jou de meerwaarde van het samen opleiden?

De zoek- en ontdekkingstocht die je als samenwerkingspartners bent aan gegaan naar al het goede in het onderwijs. Uitwisseling van kennis en ervaringen. Er valt nog zoveel te leren. Ik vind het ook fantastisch dat je steeds meer samenwerking vindt tussen scholen onderling, maar ook tussen vakken en vakgebieden.

5. Wat kan ik als student van jou verwachten?

Passie voor het onderwijs en vooral daar waar docenten en studenten, leraren en leerlingen echt samen komen om van elkaar te leren!

Valentijn Callenfels

Instituutsopleider Hogeschool Rotterdam

1. Waarom werk je graag in het onderwijs?

Onderwijs, educatie maakt het verschil, iemand die dat mooi heeft aangetoond is Paulo Freire, een veelzijdige pedagoog en veel meer. Onderwijs zorgt ervoor dat een mens mondig wordt, grip krijgt op de wereld om haar of hem heen. Educatie bestaat uit taal, hierdoor weten, leren  wij hoe wij met elkaar omgaan, welke verwachtingen er zijn. Onderwijs is voor mij ook wederkerigheid, ik haal het beste uit mijzelf en dat verwacht ik ook van de ander, student of collega. Van belang is elkaar hier ook op aan te spreken, dat is elkaar serieus nemen. Taal is ook de manier waarop wij kennis delen. Taal verraadt onze waarden; onze mentale modellen.

2. Wat vind je leuk aan de HOS?

Zoveel ken ik nog niet van de HOS, wel is het een mooi model dat studenten kunnen rouleren tussen de verschillende scholen en zo kennis maken met verschillende leerlingen, maar ook hoe besturen, directies en docenten het onderwijs inrichten. Ik weet niet in hoeverre dit naar voren komt, maar de grootstedelijke context is een andere en daar lesgeven vereist iets anders dan op het platteland (urban versus rural).

3. Waarom ben je instituutsopleider?

Ik draai al even mee in het onderwijs van lbo - hbo, hierdoor heb ik wel zicht op de verschillende type leerlingen en collega's. Ook ligt mijn belangstelling en enige expertise op het gebied van de sociale psychologie en groepsdynamica en dat is handig voor een IO-er. Onderwijs is erg dynamisch en alle betrokkenen hebben hun eigenheid en dat is boeiend.

4. Wat is voor jou de meerwaarde van het samen opleiden?

Leren doen jullie en ik in een context met anderen en wij zijn nooit uitgeleerd. Leren doen wij in bijna alle sociale contexten. Bekende psycholoog en bioloog Martine Delfos vertelde mijn studenten eens dat een van de weinige vindplaatsen waar leerlingen tot sociaal gedrag en spontaal leren komen is die van het primair onderwijs en het voortgezet onderwijs. Wat is mooier dan dat docenten en docenten in spé samen van elkaar leren en onze overtuigingen doorgeven.

5. Wat kan ik als student van jou verwachten?

-  dat ik de ander serieus neem;

-  wederkerigheid verwacht;

-  haar of hem aanspreek op gedrag en hierover in gesprek ga;

-  de ander serieus neem en deze zichzelf ook serieus neemt.

Chris van Dijke

Instituutsopleider Hogeschool Rotterdam

Wat kan ik als student van jou verwachten?

Studenten kunnen van mij verwachten: betrokkenheid, aandacht voor zowel studievoortgang als het welzijn van de student(e). Een goed contact met alle studenten die ik begeleid bij de HOS is voor mij belangrijk.

Touba Bouchl

Instituutsopleider Hogeschool Rotterdam

1. Waarom werk je graag in het onderwijs?

Het onderwijs geeft mij de mogelijkheid om de leefwereld van anderen te verrijken. Het onderwijs is steeds aan het vernieuwen en verbeteren. Als docent maak je hierdoor elke dag het verschil.

2. Wat vind je leuk aan de HOS?

Wat mij vooral aantrekt aan de HOS, is de kleinschaligheid van de groep. De groep mensen waar ik mee werk, zijn aanspreekbaar en verwelkomend. De scholen binnen de scholengroep werken nauw samen en kunnen zo mooi korte lijnen houden met elkaar en situaties opvangen waar dit nodig kan zijn.

3. Waarom ben je instituutsopleider?

Mijn werk als instituutsopleider is nooit hetzelfde. Het ene moment bezoek je een school waar je normaal gesproken niet snel heen gaat, het andere moment werk je nauw samen met een student die moeite heeft met een opdracht of een leerling. Je krijgt een unieke inkijk in het docentschap door de ogen van de student.

4. Wat is voor jou de meerwaarde van het samen opleiden?

Voor mij is de samenwerking tussen scholen onmisbaar. In deze tijden, waar de ‘kracht van het individu’ steeds meer de overhand neemt, worden vaardigheden als ‘samenwerken’ juist des te waardevoller en bied je hiermee de docenten in opleiding de kans om dit te kunnen implementeren in hun eigen lessen.

5. Wat kan ik als student van jou verwachten?

Ik ben een betrokken docent die er vooral voor wilt zorgen dat de student het stagejaar goed kan doorlopen. Studenten kunnen ook altijd bij mij terecht voor een goed gesprek.