Leren lesgeven in een vernieuwende omgeving

Meer over de HOS

De Haagse Opleidings-school (HOS)

Binnen de Haagse Opleidingsschool (HOS) werken negen Haagse scholen en drie lerarenopleidingen nauw samen om studenten op te leiden tot start- en stadsbekwame docenten in het voortgezet onderwijs. Binnen de HOS worden studenten voor een belangrijk deel op de werkplek opgeleid. Pedagogisch didactisch vernieuwen staat centraal in de (opleidings-)activiteiten van de HOS. Studenten observeren, proberen vernieuwingen in de praktijk uit, evalueren en passen waar nodig aan en werken hierbij nauw samen met hun werkplekbegeleider. We staan open voor de inbreng en ideeën van studenten. De HOS biedt ruimte voor proberen en experimenteren.

Actueel

On demand modules HOS beschikbaar via LessonUp

Een aantal van de praktijkmodules van de HOS en de andere Haagse opleidingsscholen voor VO kun je volgen via LessonUp.

Deze online modules zijn bedoeld voor:

• Deeltijd studenten die niet bij de praktijkdagen aanwezig kunnen zijn.
  • Voltijd studenten die zich als aanvulling op de praktijkdagen in bepaalde onderwerpen willen verdiepen. Let op: deelname aan de praktijkdagen is verplicht; de online modules zijn geen vervanging hiervan!

In de online modules staan ook opdrachten die je kunt benutten voor je portfolio.

Hoe maak ik gebruik van het on-demand programma?

Om de modules via LessonUp te kunnen volgen, heb je een voucher nodig. Dit voucher kun je aanvragen via jouw schoolcoördinator/-opleider.

De instructie over het gebruik van het on-demand programma kun je hier bekijken: https://youtu.be/PTgLmMBJcLQ

Welke modules zijn / komen in 2022-2023 online beschikbaar?

• Basis ICT in de klas
  • ICT de leerling in beeld
  • Differentiëren
  • Formatief handelen
  • Leren lesgeven
  • Lesgeven in de grootstedelijke context
  • Orde en klassenmanagement
  • Passend onderwijs

We zijn de online modules nog volop aan het ontwikkelen. Zodra er een nieuwe module klaar is, zullen we deze in LessonUp beschikbaar maken.